četvrtak, 17.04.2014.
Cosmopolitan.com i Cosmopolitan.hr - usporedba web stranica i profila na društvenim mrežama Facebook i Twitter
Cosmopolitan – američko tiskano izdanje
Cosmopolitan je najprodavaniji ženski časopis na svijetu. Prvi put je objavljen davne 1886. godine u SAD-u kao obiteljski časopis pod nazivom The Cosmopolitan, s posebnim rubrikama za žene. Zatim je transformiran u časopis posvećen literaturi, a tek je 1965. godine, dolaskom legendarne Helen Gurley Brown na mjesto glavne urednice, postao ženskim časopisom. Helen Gurley Brown bila je američka spisateljica i poslovna žena, a čak 32 godine bila je glavna urednica američkog Cosmopolitana, pomoću kojeg se 1960-ih borila za seksualnu slobodu žena, započevši epohu, kasnije nazvanu, seksualna revolucija. Ona je tvrdila da žena može imati sve – „ljubav, seks i novac“. Cosmopolitan kakav nam je danas poznat na više od 150 stranica, izdaje kompanija Hearst Magazines, a od 2012. glavna urednica je Joanna Coles. Popularno zvan Cosmo ima čak 64 međunarodna izdanja, na 35 jezika, a distribuiran je u više od 100 zemalja diljem svijeta. Također, Cosmopolitan ima i digitalno izdanje, web stranicu , a dostupan je i na brojnim društvenim mrežama.
Cosmopolitan – hrvatsko tiskano izdanje
U Hrvatskoj
Cosmopolitan izlazi od 1998. godine. Danas izlazi u sklopu jedne od vodećih izdavačkih kuća u Hrvatskoj – Adria Media Zagreb, koja je dio Adria Media Holdinga. Dok je u samom početku, od 1998. do 2010. godine
Cosmopolitan izlazio u sklopu izdavačke kuće Europapress Holding. Hrvatski
Cosmopolitan izlazi redovito dvadeset i petog svakog mjeseca, a njegova glavna urednica je Marijana Filipović Grčić. Baš kao i onaj američki, i hrvatski
Cosmopolitan ima više od 150 stranica, svoju web stranicu i profile na društvenim mrežama.
Ženska publika
Ženski časopisi su vrsta tiskanih medija kojima se zadovoljavaju specifične potrebe ženskog čitateljstva. U samim počecima časopisi su pisali o kućanskim savjetima i o savjetima pri odgoju djece. Razvojem feminizma u ženske časopise postepeno su se uvodile sve škakljivije teme. Tako danas većina ženskih časopisa piše o modi, ljepoti, emocijama, ljubavnim i seksualnim temama. Često se u časopisima pronalaze kulinarski recepti, savjeti o uređenju doma, tračevi iz svijeta slavnih, prijedlozi destinacija za putovanje, knjiga za čitanje, glazbe za slušanje, in mjesta koja valja posjetiti i sl. Naravno, ovisno o tipu žene kojem se časopis obraća i fokus će biti na drugačijim temama. Također, ovisno o tipu čitateljica kojima se obraća, pojedini časopis će kroz sve svoje stranice prikazivati idealnu ženu tog tipa. „Dosadašnja istraživanja novinskog tržišta su pokazala da je ženska publika vrlo zahvalna, vjerna i masovna“ (Vilović, 2001: 1). Upravo je to razlog zbog kojeg se žene smatraju „lakom metom“. Ženska publika često je na meti izdavača koji im nameću bezbroj različitih vrsta revija, magazina i časopisa.
Web stranice
Web stranica američkog Cosmopolitana je šarena te puna fotografija žena i slavnih osoba. Naslovi i bitne stvari označene su ružičastom bojom, koja je zaštitna boja
Cosmopolitana. Također, na stranici nema reklama.
Na
web stranici hrvatskog Cosmopolitana prvo što uočavamo su dvije reklame koje zauzimaju velik dio prostora. To su reklama za Schwarzkopf i net.hr gdje se nude linkovi na njihove članke. Zaglavlje web stranice je naravno ružičasto. U ostalome je vrlo slična američkoj web stranici.
Rubrike
Web rubrike odgovaraju onima u časopisu. Dakle, rubrike američkog
Cosmopolitana su:
Veze (Relationships) koja ima podrubrike o ljubavi, seksu i odnosima; rubrika
Slavni (Celebs) govori o vijestima s crvenog tepiha, zvijezdama i njihovim večernjim toaletama, makeoverima i sl., rubrika
Ljepota i moda (Beauty & Fashion) u podrubrikama donosi sve novosti o make up-u, njezi lica i kose te o trendovima s modnih pista; rubrika
Zdravlje (Health) govori o zdravoj i popularnoj hrani i piću te o dijetama i vježbanju; rubrika
Posao (Work) donosi savjete vezane uz novac i karijeru; rubrika
Cosmo za Latinoamerikanke (Cosmo For Latinas) u svojim podrubrikama donosi novosti iz svih ostalih rubrika na jednom mjestu koje su prilagođene Latinoamerikankama; u rubrici
Pretplata (
Subscribe) čitateljice se mogu pretplatiti na tiskano ili digitalno izdanje časopisa; a posljednja rubrika u nizu je
Osvoji (Win) gdje se čitateljice svojevoljno prijavljuju na nagradne igre, a nagrade su većinom beauty proizvodi.
Rubrike web stranice hrvatskog
Cosmopolitana odgovaraju rubrikama u hrvatskom izdanju časopisa, no uvelike odgovaraju i rubrikama s američke web stranice. Dakle, rubrike su:
Ljubav & Seks koja govori o vezama i odnosima, a donosi i kolumne profesora Kobaloffa i Štulhofera; rubrika
Ja, samo bolja donosi podrubrike o zdravlju, karijeri i ispovijedima čitateljica;
Ljepota govorio o zaštiti od sunca; rubrika
Moda donosi Look dana, Strašni sud i pomaže čitateljicama u pitanju stila; rubrika
Muška posla ima podrubrike 100% muško, Živjele razlike i Bezobrazno zgodan;
Celebrity donosi najnovije vijesti i tračeve iz života slavnih; dok rubrika
Chill out čitateljicama donosi testove, nagradne igre, odgovore na njihova pitanja i sl.;
Fitness izazov govori o prehrani i vježbanju; zadnja rubrika je posvećena
Cosmopolitanovom Beauty Awardsu.
Medijska konvergencija
Uz mjesečno tiskano izdanje američki
Cosmopolitan ima i
digitalno izdanje. Čitateljice se jednostavnim internetskim postupkom mogu pretplatiti na tiskano ili digitalno izdanje. Također, kako bi bio još dostupniji u svijetu novih medija,
Cosmopolitan ima u posebnu, besplatnu
iPad aplikaciju i izdanje časopisa za
iPad. Isto tako, jednostavnim postupkom registriranja čitateljice imaju mogućnost dobivanja besplatnog tjednog
Newslettera na njihovu e-mail adresu.
U cilju konvergencije medija i širenja na medijskom tržištu američki
Cosmopolitan ima i svoju radijsku stanicu. Naime,
Cosmo radio je stanica na
Sirius XM Satellite Radio-u, koji je jedan od dva satelitska radijska servisa u SAD-u koji su dio američke radiodifuzijske kompanije pod nazivom Sirius XM Radio Inc. Radio je dostupan svugdje u SAD-u, a prilagođen je i
iPhone-ima i
iPod touch-evima.
Cosmo radio se bavi istim temama kao i časopis, no pokriva i neke značajne evente u zemlji. Radio je aktivan 24 sata na dan, a tijekom svakog radnog dana ima tri programa uživo. To su:
Wake up With Taylor od 7 do 11 sati,
Cocktails with Patrick od 15 do 18 sati i
The Love and Sex Show with Dr. Jenn od 18 do 22 sata.
Američki
Cosmopolitan je aktivan i u još jednoj medijskoj niši, tj. u
izdavaštvu. To funkcionira tako da urednici
Cosmopolitana članke o istoj ili sličnoj temi kompiliraju u knjigu. Tako su neki od naslova:
Cosmo's Official Cocktail Book,
Cosmo's Sexiest Beauty Secrets,
Cosmo Conffesions itd.
Američki
Cosmopolitan ima i svoj
YouTube kanal na kojem objavljuje razne videe, tutorijale i redovite emisije kao što su:
Beauty or Bullshit,
Sexy vs. Skanky,
Cosmo Live; što je zapravo sastanak
Cosmo urednika uživo utorkom u 16 sati. Uz sve navedeno,
Cosmopolitan.com aktivan je i na društvenim mrežama.
Čitateljicama u Hrvatskoj dostupno je mjesečno tiskano izdanje
Cosmopolitana, a na web stranici dostupno je i
11 stranica aktualnog broja časopisa u digitalnom obliku. Kako zapravo ne postoji pravo digitalno izdanje hrvatskog
Cosmopolitana, postoji
pretplata samo za tiskano izdanje. Uz ovu šturu medijsku konvergenciju, spram one američke,
Cosmopolitan.hr aktivan je i na društvenim mrežama.
Facebook
Američko uredništvo
Cosmopolitana poziva čitateljice da na zidu
Facebook profila objavljuju i dijele postove vezane uz teme kojima se
Cosmopolitan bavi. Ono što uredništvo samo objavljuje na svom Facebook profilu su zapravo linkovi na članke s web stranice i videe s njihovog YouTube kanala. Ukoliko je aktualna neka nagradna igra, pozivaju čitateljice na sudjelovanje. U komentarima ispod objava često odgovaraju na pitanja čitateljica ili ih samo komentiraju.
Facebook profil Cosmopolitan.hr-a zamišljen je kao savjetodavno mjesto u virtualnom prostoru, koje potiče čitateljice na druženje, zabavu i edukaciju. Osnovan je 19. veljače 2013. godine i uredništvu zapravo koristi samo za linkanje članaka s web stranice. Tijekom neke nagradne igre pozivaju čitateljice na sudjelovanje, a za razliku od onog američkog, hrvatsko uredništvo nije spremno na komunikaciju s čitateljicama, ni u komentarima niti u inboksu, u što sam se i sama uvjerila kada sam im slala poruku kako bih saznala godine osnutka američke i hrvatske web stranice, jer ta informacija naime nigdje ne postoji.
Twitter
Twitter profil Cosmopolitan.com-a, kao i Facebook profil, služi samo za linkanje vlastitog sadržaja, tj. za samopromociju. No, ovdje čak
retweetanjem dobivaju i besplatnu promociju, reklamu od slavnih osoba koje su aktivne na Twitteru. Na slici ispod je primjer
retweeta američke glumice Nine Dobrev. Uredništvo često ažurira svoj profil i vrlo je aktivno na Twitteru, a shodno tome postiže i sve veću popularnost kod čitateljica.
Profil Cosmopolitan.hr-a na Twitteru nema nikakvih slika, već samo običnu crnu pozadinu. Na profilu
Cosmopolitan.com-a postoje neke fotografije,
hashtagovi,
retweetovi i sl. Na Twitter profilu
Cosmopolitan.hr-a toga nema. Samo obični linkovi bez fotografija s nekim pojašnjenjem ili najavom onoga što je u linku.
Svima je već na prvi pogled jasno koliko je
web stranica američkog Cosmopolitana, općenito gledajući, bogatija, koliko se trude, kako shvaćaju koncept medijske konvergencije. Svugdje su i u svako doba dostupni i aktualni. Društvene mreže koriste za promociju vlastitog sadržaja, no to čine na što zabavniji način, s puno šarenila, fotografija, zanimljivosti i sl. Dok u Hrvatskoj još uopće nije shvaćen koncept medijske konvergencije. Kada uzmete i tiskano izdanje
Cosmopolitana u ruke možete uočiti veliki broj novinarskih tekstova koji je samo preveden s engleskog, tj.
copy-paste tekst iz prethodnog američkog izdanja.
Izvor:
www.cosmopolitan.com (6. 3. 2014.)
www.cosmopolitan.hr (6. 3. 2014.)
www.facebook.com/Cosmopolitan (6. 3. 2014.)
www.facebook.com/cosmopolitan.hr (6. 3. 2014.)
twitter.com/Cosmopolitan (6. 3. 2014.)
twitter.com/CosmopolitanHR (6. 3. 2014.)
en.wikipedia.org/wiki/Cosmopolitan_(magazine) (6. 3. 2014.)
www.adriamedia.hr/izdanja/cosmopolitan (6. 3. 2014.)
Vilović, Gordana. 2001. Hrvatski ženski tisak : Žena između kuhinje i salona ljepote, Media Online
Vilović, Gordana. 2007.
Povijest vijesti. Zagreb: Sveučilišna knjižara
Petra Plivelić i
Anja Mihaljević
Oznake: časopisi, cosmopolitan, internet, Facebook, twitter, konvergencija
17.04.2014. u 15:43 •
4 Komentara •
Print •
# •
^